Sazby cestovních náhrad

22.10.2026

Sazby cestovních náhrad  a jejich zdanění

Sazby cestovních náhrad jsou důležité nejen z hlediska pracovněprávního (např. v soukromém sektoru má zaměstnanec v roce 2026 při celodenní tuzemské pracovní cestě nárok na stravné ve výši nejméně ve výši 370 Kč), ale i z hlediska daňového (např. celodenní tuzemské stravné je i u zaměstnance v soukromém sektoru v roce 2026 vyloučeno z předmětu daně do výše 442 Kč).

Cestovní náhrady tzv. "do limitu" nejsou u zaměstnance předmětem daně a tudíž se nevykazují na mzdovém listu zaměstnance a nejsou tak ani předmětem vykazování v systému jednotného měsíčního hlášení zaměstnavatelů.

Naproti tomu např. příspěvek zaměstnavatele na stravování zaměstnanců - byť je do limitu závislém na sazbě cestovních náhrad osvobozen od daně - předmětem vykazování v systému JMHZ je. 

Sazby cestovních náhrad 2026

Sazby tuzemských cestovních náhrad pro rok 2026 jsou stanoveny vyhláškou č. 573/2025 Sb. a jejich výše je uvedena níže, a to včetně porovnání se sazbami uplatňovanými v roce 2025 na základě vyhlášky č. 475/2024 Sb. Od června 2026 byla vyhláškou 78/2026 Sb. zvýšena ceny nafty pro účely výpočtu cestovních náhrad a od 1.10.2026 je vyhláškou 175/2026 Sb. zvýšena cena benzínu - viz novinka Cestovní náhrady 2026.

Sazby zahraničního stravného  pro rok 2026 jsou stanoveny vyhláškou č. 489/2025 Sb. - např. pro Německo se sazba zvýšila na 50 € a pro Slovensko na 40 €. Sazby zahraničního stravného pro rok 2027 by měly být vyhlášeny během listopadu - očekává se, že např. pro Itálii, Francii, Polsko, Německo, Rakousko či Slovensko zůstanou pro rok 2027 sazby zahraničního stravného zachovány. Pro rok 2025 byly sazby zahraničního stravného stanoveny vyhláškou č. 373/2024 Sb. - např. pro Německo a Rakousko platila pro rok 2025 sazba 45 € a pro Slovensko 35 €.

Paušál za home office

S účinností od 1.10.2023 v souvislosti s novelizací zákoníku práce je vyhlašována také paušální částka náhrady nákladů při práci na dálku podle § 190a  novelizovaného zákoníku práce - ta od 1.10. do 31.12.2023 dle vyhlášky č. 299/2023 Sb. činila 4,60 Kč za každou započatou hodinu práce. Od 1.1.2024 byla vyhláškou 397/2023 Sb. tato náhrada snížena na 4,50 Kč za hod; pro rok 2025 byla tato náhrada zvýšena vyhláškou č. 474/2024 Sb. na 4,80 Kč/hod a pro rok 2026 byla vyhláškou 572/2025 Sb. snížena na 4,70 Kč/hod.

Tuzemské stravné, náhrady za automobil

Sazby tuzemského stravného, sazby základní náhrady za 1 km jízdy a ceny pohonných hmot stanovuje MPSV podle § 158 odst. 3 věta třetí ZPr vyhláškou.

Sazby tuzemského stravného

  • 5 až 12 hod...155 až 185* Kč od 1.1.2026 a 148 až 177 Kč pro rok 2025 
  • 12 až 18 hod...236 až 284 Kč od 1.1.2026 a  225 až 271 Kč pro rok 2025
  • více než 18 hod...370 až 442 Kč od 1.1.2026 a 353 až 422 Kč pro rok 2025

*maximální sazbě stravného pro pracovní cestu trvající 5 až 12 hod ve výši 185 Kč  pro osvobození příspěvku na stravování (v nepeněžní formě i ve formě peněžitého příspěvku) odpovídá od 1.1.2026 částka 129,50 Kč - pro rok 2025 sazbě 177 Kč odpovídal limit pro osvobození 123,90 Kč.

Základní náhrada za 1km jízdy

Sazba základní náhrady za 1km jízdy pro osobní automobily:

  • 5,90 Kč/km od 1.1.2026 
  • 5,80 Kč/km  od 1.1. do 31.12.2025

Ceny pohonných hmot podle § 158 odst. 3 věta třetí ZPr jsou stanoveny podle jednotlivých druhů pohonných hmot.

benzin 95 oktanů:

  • 41,80 Kč/l od 1.10.2026
  • 34,70 Kč/l od 1.1. do 30.9.2026
  • 35,80 Kč/l od 1.1. do 31.12.2025

benzin 98 oktanů

  • 39,00 Kč/l od 1.1.2026 
  • 40,50 Kč/l od 1.1. do 31.12.2025

motorová nafta:

  • 44,50 Kč/l od 1.6.2026
  • 34,10 Kč/l od 1.1. do 30.5.2026
  • 34,70 Kč/l od 1.1. do 31.12.2025

elektřina:

  • 7,20 Kč/kWh od 1.1.2026
  • 7,70 Kč/kWh od 1.1. do 31.12.2025

Zahraniční stravné

Sazby zahraničního stravného  určuje pro rok 2025 vyhláška č. 373/2024 Sb.; pro rok 2026 jsou stanoveny vyhláškou č. 489/2025 Sb.. 

Příklady určení zahraničního stravného vč. případného poskytování kapesného jsou dostupné v rámci rozšířeného informačního servisu www.behounek.eu. 

Celodenní zahraniční stravné v roce 2026 činí:

  • 55€ pro Itálii - platí od roku 2025 a mělo by platit i pro rok 2027; za roky 2020 až 2024 platila sazba 50€
  • 50€ pro Francii  - platí od roku 2022 a mělo by platit i pro rok 2027
  • 50€ pro Polsko - platí od roku 2025 a mělo by platit i pro rok 2027;  za roky 2020 až 2024 platila sazba 45€
  • 50€ pro Německo - platí od roku 2026 a mělo by platit i pro rok 2027; za roky 2018 až 2025 platila sazba 45€
  • 45€ pro Rakousko - platí od roku 2018 a mělo by platit i pro rok 2027
  • 40€ pro Slovensko - platí pro rok 2026 a pro rok 2027 by mělo být zvýšeno na 45€ ; pro roky 2018 až 2025 platila sazba 35€

V rámci rozšířeného informačního servisu www.behounek.eu je dostupná informace k určení zahraničního stravného  - viz registrace k bezplatnému odběru emailových novinek.

Share