Novinky pro zaměstnavatele

01.10.2026

Novinky 2026

Zásadní koncepční novinkou roku 2026 bylo zavedení systému jednotného měsíčního hlášení zaměstnavatele - viz článek Jednotné měsíční hlášení zaměstnavatele.

Novinky 2027

Od 1.1.2027 se minimální mzda zvyšuje na 24.900 Kč - viz novinka Minimální mzda 2027.

Pro rok 2027 bude novelizován zákon o jednotném měsíčním hlášení a příslušné prováděcího nařízení. systém JMHZ jako takový se nijak zásadně nezmění, ale odstartuje jeho 2. etapa přinášející zásadní koncepční změny ve zdanění mezd spočívající v náhradě srážkové daně z příjmů ze závislé činností zvláštní formou zálohové daně - tato změna se pochopitelně promítne i do měsíčních hlášení v systému JMHZ. Úplnou novinkou bude spuštění systému vyměřování záloh ze závislé činnosti na základě hlášení o záloze.

I v roce 2027 zůstane podmínkou pro uplatnění slevy na poplatníka při výpočtu zálohy na daň (případně daňového zvýhodnění na dítě) učiněné Prohlášení k dani.

Změny v oblasti zdanění mezd od 1.1.2027 se budou týkat především výše zmíněného zrušení srážkové daně pro příjmy ze závislé činnosti a dále níže popsané změny ve zdanění zaměstnaneckých benefitů.

Oblast důchodového zabezpečení

Součástí tzv. důchodové reformy (zákon č. 417/2024 Sb.) bylo zavedení slevy na pojistném na sociální zabezpečení ve výši 6,5 % vyměřovacího základu pro pracující důchodce, a to s účinností od 1.1.2025.

V současné době jsou projednávány změny důchodového pojištění, které se dotknou pracujících důchodců - 1. čtení návrhu příslušné novely v Poslanecké sněmovně se uskutečnilo 24.9.2026. Zejména bude obnoven (ovšem v podstatně pozměněné formě) princip, že v závislosti na odpracované době v době pobírání důchodu bude důchod navyšován; současně by přitom měla zůstat zachována výše uvedená sleva pro pracující důchodce. 

Další změnou v rámci tzv. důchodové reformy bylo zavedení vyšší sazby pojistného pro zaměstnavatele, a to u zaměstnanců vykonávající práce v 4. kategorii rizikových prací. Na tuto změnu  od 1.1.2026 navazuje  povinnost zaměstnavatelů přispívat  zaměstnancům vykonávajícím práci v 3. kategorii rizikových prací na jejich doplňkové penzijní spoření či penzijní připojištění se státním příspěvkem. K této povinnosti se vyjádřilo MPSV v informaci dostupné ZDE.

Dohody o provedení práce a o pracovní činnosti

Od roku 2026 je hlášení dohod o provedení práce součástí systému jednotného měsíčního hlášení zaměstnavatele. V rámci systému jednotného měsíčního hlášení zaměstnavatele byla také zavedena povinnost oznamovat také všechny dohody o pracovní činnosti.

Účast na nemocenském pojištění u dohod o provedení práce od 1.1.2025 zakládá dosažení měsíčního příjmu ze všech dohod o provedení práce od jednoho zaměstnavatele ve výši 25 % průměrné mzdy - v roce 2026 se jedná o dosažení měsíčního příjmu 12.000 Kč a v roce 2027 tato částka bude činit 12.500 Kč.

Nemá-li zaměstnanec podepsáno prohlášení k dani, tak do konce roku 2026  odměna z dohody o provedení práce podléhá srážkové dani,  pokud měsíční příjem nedosahuje 12.000 Kč měsíčně. Od roku 2027 se v tomto případě (nepodepsané prohlášení k dani + příjem nedosahující 12.500 Kč) bude uplatňovat zálohová daň, ovšem specifickým způsobem.

Novinkou roku 2026 byla sleva na pojistném pro dohody o provedení práce v ovocnářství a při pěstování zeleniny, a to pro sezónní práce od dubna do listopadu. K této slevě na pojistném - viz informace ze dne 27.4.2026 dostupná ZDE.

Zaměstnanecké benefity a stravování zaměstnanců 

Ve zdanění nepeněžních zaměstnaneckých benefitů (např. poskytnutí rekreace, možnosti návštěvy sportovního zařízení, zvýhodněný lístek do divadla) došlo ke koncepčním změnám od 1.1.2024, když byl pro osvobození těchto benefitů zaveden limit ve výši poloviny průměrné mzdy - viz  metodická informace finanční správy z 22.12.2023. Spolu se znovuzavedením EET od roku 2027 byla od roku 2027 schválena další změna ve zdanění zaměstnaneckých benefitů; tato změna již čeká jen na vyhlášení ve Sbírce zákonů, ke kterému dojde počátkem října - podrobněji v článku Změny v daních 2027.

Pro roky 2025 a 2025 byl limit poloviny průměrné mzdy uplatňovaný v roce 2024 pro všechny nepeněžní benefity dle § 6 odst. 9 písm. d) zákona o daních z příjmů nahrazen:

  • samostatným limitem ve výši 100 % průměrné mzdy (v roce 2026 tedy 48.967 Kč) pro "zdravotní benefity"
  • a druhým samostatným limitem 50 % průměrné mzdy (v roce 2026 tedy 24.483,50 Kč) pro ostatní ("nezdravotní") benefity 

Na judikaturu ke zdanění zaměstnaneckých benefitů reagovala změna zákona o daních z příjmů od 1.1.2026 - viz informace finanční správy ze dne 15.9.2025.

Od roku 2024 došlo ke koncepční změně také ve zdanění příspěvku zaměstnavatele na stravování zaměstnanců, čímž se zabývá též výše uvedená metodická informace finanční správy ze dne 22.12.2023.  Pro rok 2026 limit příspěvku zaměstnavatele na stravování zaměstnanců, který je osvobozen od daně, činí 129,50 Kč.

Novely zákoníku práce

Od 1. října 2023 byl poměrně zásadním způsobem novelizován zákoník práce novelou č. 281/2023 Sb. označovanou jako transpoziční novela. Většina změn nabyla účinnosti od 1.10.2023. Transpoziční novelu 281/2023 Sb. komentovalo MPSV ZDE, ZDE, ZDE a především ZDE.

V samém závěru roku 2023 byla přijata novela zákoníku práce předložená poslanci Jurečkou a Válkem týkající se rozvrhu práce zaměstnanců ve zdravotnictví - tato novela č. 413/2023 Sb. byla částečně účinná již od 28.12.2023.

Dalším zákonem č. 408/2023 Sb. (novela zákona o zaměstnanosti) byla od 1.1.2024 do zákoníku práce vložena úprava ručení za mzdy subdodavatelů ve stavebnictví dle § 324a zákoníku práce.

Zákoník práce byl dále novelizován s účinností od 1.8.2024, a to novelou zavádějící automatickou valorizaci minimální mzdy - viz článek Minimální mzda 2024. Součástí této novely dále je také zrušení zaručených mezd pro podnikatelskou sféru od 1.1.2025 a dále s účinností od 1.8.2024 několik důležitých změn jako je např. zrušení povinnosti vytvářet písemný plán dovolené. MPSV tuto novelu komentuje ZDE.

Důležité změny přinesla tzv. "flexibilní" novela zákoníku práce účinná od 1.6.2025. Tuto tzv. flexi novelu komentuje MPSV ZDE.

Novinkám ve zdanění mezd byla věnována pozornost v podcastu O daních ze dne 12.1.2026, a to včetně povinného příspěvku zaměstnavatele na penzijní produkty zaměstnanců vykonávajících rizikovou práci. 

Parlament od září 2026 projednává novelu zákoníku práce  od roku 2027, a to jednak v souvislosti s úpravou platformové práce, jednak v souvislosti s řešením diskriminace v oblasti odměňování - 1. čtení této novely by mělo proběhnout během října.

Pokyn D-59

S použitím od zdaňovacího období roku 2023 byl vydán metodický pokyn k zákonu o daních z příjmů D-59, který nahradil pokyn D-22.

Do pokynu D-59 byl např. nově zařazen výklad k příspěvku zaměstnavatele na stravování zaměstnanců (výklad k § 6 odst. 9 písm. b) ZDP), a to jak k příspěvku peněžnímu (stravovací paušál), tak nepeněžnímu (stravenky) - podle tohoto výkladu lze daňový režim příspěvku zaměstnavatele na stravování zaměstnanců použít i pro příspěvek poskytovaný jednateli, pokud mají stanovenou směnu odpovídající zákoníku práce.

Porovnání pokynu D-59 s pokynem D-22 je přístupné v rámci rozšířeného informačního servisu www.behounek.eu - v rámci něj získáte přístup také např. k příkladům k uplatnění zahraničního stravného či uplatnění daňového zvýhodnění na studující dítě

Share